Nedostatky pri chudnutí a udržiavaní svojej váhy

Pribrali ste a opäť máte pred sebou diétu alebo si chcete udržať Vašu váhu? Alebo diétujete už celú večnosť a koniec je stále v nedohľadne? Aj pri chudnutí a diéte treba dodržiavať isté pravidlá, inak sa úspechu nedočkáte. Uvedomujete si svoje diétne hriechy pri snahe získať peknú postavu?  Keď chcete, aby Vaše chudnutie nebolo nekonečným príbehom, mali by ste potlačiť zažité návyky, ktoré sú najväčšími nepriateľmi vašej postavy.

 Pažravosť
„Len ochutnám,“ hovoríte si a nakoniec vo vás skončí pol plechu čerstvo upečeného koláča. Je vám to povedomé? Ak áno, tak vašim problémom je pažravosť. Áno, je veľmi ťažké odolať všetkým tým lákadlám, a aj odborníci odporúčajú raz za čas si nejakú maškrtu pri diéte povoliť. Tajomstvom úspešnej diéty je však schopnosť ovládnuť sa aj v ťažkých chvíľach.

 

Lenivosť
Zdajú sa vám diétne programy príliš komplikované? Nechce sa vám behať po obchodoch a zháňať predpísané potraviny a potom každý deň vyvárať? Prirodzene, je jednoduchšie zájsť s kolegami na obed a večer si už len dať nejakú tú bagetu. A kde sa tie kilá berú? Hádajte!

 

Nuda
Veru, je to tak. Nuda je tiež nepriateľom diéty. Ak nemáte čo robiť, už vám myseľ behá po nejakej dobrote. V prípade, že nad vami visí „strašiak“ diéty, a vy si nemôžete dopriať nič mimo presne určeného plánu, je pohroma na svete.

 

Hnev
Znova ukazujú tie supervychudnuté celebrity v televízií? Opäť sa vám priateľka chváli svojimi minišatami, čo si kúpila na dovolenku? Áno, hnev a sklamanie z toho, že iní to dokázali, ale vám sa práve akosi nedarí je často spúšťačom tzv. nájazdu na chladničku, alebo iných vážnych porušení diéty.

 

Negatívne emócie
Najťažšie je vydržať pri diéte v krízových a náročných stresových situáciách. Niekedy sa človeku vcelku podarí svoje emócie ovládnuť a pažravosť či lenivosť poraziť. Inokedy, keď sa toho na vás valí z každej strany viac než je únosné, to jednoducho nevydržíme.

Nerobte si však starosti, vždy sa snažte svoj prehrešok voči diéte čo najviac minimalizovať, aby ste neprišli o úspechy, na ktorých ste tvrdo pracovali. Každá z nás sa občas „pošmykne“, napriek tomu to aj vy pri chudnutí môžete zvládnuť!

 

Aj kalorické koktaily Vám pridávajú kilá!

Dve koly, alebo kokteily od výmyslu sveta s kamarátkami, či pri večernom posedení s priateľom? Koľko ste ich už toto leto mali? Sú ovocné, sladké a tá trocha alkoholu v nich vám dokáže poriadne zdvihnúť náladu. Bohužiaľ, naše obľúbené koktaily stoja nielen za vašou dobrou náladou, ale aj nadbytočnými kilami!

Poctivo ste pred letom chudli, aby ste na dovolenke vyzerali oslňujúco v bikinách? A zrazu zisťujete, že sa znova nezmestíte do obľúbených šortiek? Voľné letné šaty a priveľa dobrôt môžu s príchodom jesene priniesť aj vám poriadny šok. Nezmestíte sa totiž do žiadnych nohavíc. Vinník je však v tomto prípade jasný. Mnohé ženy sa snažia stravovať aj v lete, či počas dovolenky diétne, keď však príde na alkohol, zabúdajú, že sa v pohári chutného nápoja skrýva kalorická bomba.Nenechajte sa oklamať tým, že mnohé obľúbené koktaily obsahujú mnoho ovocia, či sú pripravované z ovocných džúsov. Neraz je ich významnou zložkou cukor a kalórie v tej najzákernejšej podobe – v podobe sladkého alkoholu, napríklad likérov.

Áno, z alkoholu sa priberá veľmi „jednoducho“, prakticky si ani nevšimnete a máte dve-tri kilá navyše. Vaše telo totiž alkohol rýchlosťou blesku premieňa na neželaný tuk. Ak sa teda v lete obmedzujete a nedoprajete si kopček zmrzliny, či iné sladkosti, avšak pravidelne popíjate chutné koktaily, ste aj tak na najlepšej ceste k neželaným kilám.

 

Nealko
Je vám príliš horúco a po alkoholickom osviežení netúžite? Už vás láka nejaká limonáda? Pozor, aj keď tieto koktaily neobsahujú nástrahu v podobe alkoholu, stále sú plné cukru, a tak idete len z dažďa pod odkvap.

 

Ako si vychutnať leto?
Ak ešte chudnete, nesabotujte svoje úsilie a radšej koktailovým nástrahám odolajte úplne. V prípade, že si postavu len udržiavate, pokojne si chutný letný koktail vychutnajte. Avšak pozor, radšej len jeden za večer, a nie každý deň.

Náš tip:
Ak máte chuť na dobre vychladené ovocie v podobe nápoja, skúste ovocný kokteil s vodou, alebo jemne perlivou minerálkou. Budete mať nefalšovanú chuť ovocia bez zbytočného cukru a vaše telo bude dokonalo osviežené.

 

Nápoje na ktoré pri diéte treba zabudnúť

 

Keď príde reč na diéty, sme ochotní vzdať sa jednotlivých jedál, sladkostí a kalorických lahôdok, aby nám nestáli v ceste za vytúženou štíhlejšou siluetou. Nápoje ale zväčša ostávajú bez povšimnutia a to, že energetická hodnota nejedného neraz vydá aj za sýte jedlo akosi neberieme do úvahy. Spoznajte teda tekuté nástrahy diéty skôr, než si dáte prvý dúšok.

 

Limonády
Bublinkové nápoje síce môžu prospieť telu ak vás trápia zažívacie ťažkosti, vaše kritické partie im ale vôbec nepoďakujú. Najhoršie obstoja prisládzané bublinkové nápoje a limonády, kolové nápoje, sladké džúsy, v ktorých sa ukrýva veľké množstvo cukru. Pohár „pravej“ koly obsahuje dokonca až 35 gramov cukru na jednu plechovku (330 ml). To nie je ktoviečo, ak máte v pláne zbaviť sa tukových vankúšikov a prejsť na zdravšiu životosprávu.

Mimochodom, pozor treba dávať aj na diétne sa tváriace ochutené minerálky. To, že nie sú dofarbované potravinárskymi farbami ešte neznamená, že sú diétnejšie. Vždy sa oplatí prekontrolovať zloženie výrobku a nájsť si informácie o jeho hodnotách. Niektoré obsahujú dokonca viac než 14 percent cukru. Čo teda piť? Najlepšie vám padne voda, obyčajná či balená z obchodu. Ak si do nej primiešate pár kvapiek citrónu, získa osviežujúcu chuť. Alternatívou sú aj jemne ochutené neperlivé minerálne vody bez cukru.

 

Kávičky
Vzdať sa kávy nemusíte, ale platí staré známe nie je káva ako káva. Presso s kockou cukru má celkom inú nutričnú hodnotu ako lahodné, ale kalorické latté či ľadová káva s vanilkovou zmrzlinou. Nehovoriac o vrecúškových instantných kávach 3 v 1, ktoré sú ozajstnou pohromou pre vaše krivky. Napríklad 15 ml šľahačky na viedenskej káve pridá hneď vašej káve 50 kalórií a 5 gramov tuku. K tomu cukor či iné pochutiny a okamžite sa „obyčajná“ káva vyšplhá na hotovú kalorickú bombu.

 

Kokteily
Pri snahe schudnúť je vyslovene vhodné, ak sa vzdáte alkoholu, hlavne „tvrdého“. Nielenže obsahuje vysoké percento cukru, ale ako to už býva, čím viac pohárikov obrátime, tým viac chuti do jedla sa dostaví a k tomu úmerne sa, naopak,  znižuje ochota dodržať predsavzatia. V 250 ml suchého bieleho vína sa skrýva 170 kalórií, v 50 ml vodky 120, v gintonicu už 200. Stačia tri drinky večer a máte v sebe takmer polovicu denného energetického príjmu. Skúste sa počas diéty preto radšej vyvarovať alkoholických drinkov, prípadne voľte ľahšie alternatívy, napríklad vínny strek. Je osviežujúci, ľahký a nebudete sa musieť trápiť výčitkami, že ste to na párty zasa raz prešvihli.

 

 

Zásady s ktorými schudnete rýchlejšie

 

Keď si pomyslíme, koľkokrát sme sa rozhodli schudnúť, tentoraz už naozaj, a predsa sa ani po mesiaci neposunula ručička na váhe ani o dve kilá nižšie! Komu by sa potom nezdala byť príroda nespravodlivá, metabolizmus spomalený, telo zmätené? Lenže diéta, ak má byť účinná, musí byť aj dlhodobá, vyvážená a podporená cvičením. Viete, čo vám ešte uľahčí obdobie, za ktoré sa snažíte dostať do menšej konfekčnej veľkosti?

Dodržujte pitný režim, aby šlo chudnutie rýchlejšie a aby ste namiesto svalov nestratili vodu. Ideálne je vypiť denne dva až tri litre tekutín, najmä vody, nesýtených minerálok, riedených štiav z čerstvého ovocia (žiadne presladené džúsy), bylinných a zelených čajov. Bublinkové nápoje pri diéte určite vynechajte, rovnako tak sladké nealko drinky a koktaily.

Dajte si kávičku predtým, než pôjdete cvičiť. Kofeín podporí rýchlejšie spaľovanie tukov. Na silného turka ale zabudnite, rovnako ako na sladené mliečne kávy a latté. Oboje vám môže skôr uškodiť ako pomôcť. Ak bez cukru nevydržíte, doprajte si radšej umelé sladidlo.

Píšte si denník tak, ako kedysi. Zaznamenávajte, koľko ste toho počas dňa pojedli. Budete prekvapené, ako sa z toho nič, čo ste za deň do seba dostali, nazbiera poriadna paletka jedál. Tu tyčinka, tam caffé latté, tu kopček zmrzliny alebo kúsok koláča. Na základe denníka zistíte, kde robíte chyby a nabudúce sa ich vyvarujete.

Nechrumkajte po večeroch, veď aj nevinné zobkanie čipsov a pukancov s maslom vám môže pridať na váhe. Pochutiny sú síce veľmi lákavé a keď sa raz do nich pustíte, sotva sa vám podarí vzdať sa ich, no skrývajú v sebe poriadnu kalorickú hodnotu. Soľ, olej a ochucovadlá vám k štíhlej línii tiež nepomôžu. Ak si chcete dopriať čosi malé k filmu, radšej siahnite po sušenom nesladenom ovocí a orechoch – sója, kešu, vlašské, para orechy i lieskovce vám v primeranom množstve neublížia a poslúžia aj ako vhodný olovrant k šálke čaju.

Začnite športovať, aj keď sa vám nechce. Je pohodlnejšie nazdávať sa, že ak nebudete nič kalorické jesť, schudnete aj bez cvičenia, ide však o to, čo schudnete. Bude to tuk alebo svaly? Zapracujte na svojom tele – stačí naozaj každý deň 20 minút, alebo tri-štyrikrát do týždňa tréning. Vyberte si aktivitu, ktorú máte rady, beh, spinning, posilňovňa, aquaaerobik alebo aj poctivé cvičenie doma na stepperi vás pozitívne naladia a prispejú k novým, krajším krivkám. Tie uvidíte už po troch týždňoch alebo mesiaci.

Jedzte citrusy, pretože sú zásobárňou cenných enzýmov a vitamínov, pôsobia antioxidačne, posilňujú imunitu a zlepšujú metabolizmus. A samozrejme, sú ideálne pri každej diéte.

 

Ako schudnúť a jesť 5x denne!

Existuje azda príjemnejšia diéta? Môžete si dopriať jedlo päťkrát za deň, nebudete hladovať a nemusíte sa vzdať zemiakov, ryže, chleba či mäsa, jednoducho potravín, ktorých sa pri redukčnej diéte často musíme vzdať. Existuje šanca zbaviť sa prebytočných kilogramov aj bez hladovania. Ako na to?

Ako deti sme jedávali pravidelne a často. Raňajky, desiata, obed, olovrant a večera, ba niekedy nám rodičia aj po nej predložili ešte ovocie alebo inú drobnosť. Len máloktoré dieťa malo nadváhu. Pravdaže, veľa sme športovali, hrali sa, rástli, skrátka spaľovali prijatú energiu. Dnes ale náš denný režim vyzerá úplne inak, najmä ak máte sedavé zamestnanie a za kancelárskym stolom strávite denne viac než osem hodín. Ak k tomu prirátame sedenie pri televízii či za počítačom aj doma a takmer nulovú fyzickú aktivitu, kilá sa na nás lepia ani nevieme ako.

Diéta či nová životospráva
Ak aj vy patríte k ľuďom, čo zanedbávajú raňajky, na desiatu zhltnú cereálnu tyčinku k instantnej káve 3 v jednom, na obed si doprajú čosi domácke z firemnej kantíny alebo rýchle občerstvenie, zato večera zvykne byť najbohatším jedlom dňa, potom sa nemôžete čudovať, ak sa vám nedarí schudnúť. Veď ste takmer nič za celý deň nezjedli, poviete si, ale pravda je zrejme celkom iná. Ak budete organizmu podsúvať veľké porcie jedla naraz, telo si nespotrebované uloží na horšie časy – do bokov, stehien, zadku a brucha.  Teraz je však ten správny čas s tukovými vankúšikmi sa rozlúčiť a odštartovať zdravší diétny plán, pri ktorom zaťažíme organizmus oveľa menej.

Celý trik diéty „5x denne“ spočíva v správnom rozložení jedál a zmenšení jednotlivých porcií. Jedlá by mali byť zdravé, kaloricky vyvážené, čo najmenej ochutené umelými prísadami a soľou. Podľa toho, koľko kilogramov potrebujete zhodiť, by sa mal denný príjem pohybovať okolo 1300 až 1700 kalórii.

 

Raňajky začnite zdravo. Pohár čerstvej šťavy vás nabudí, ovsená kaša s javorovým sirupom, škoricou alebo postrúhanými jablkami bez cukru je zasa dobrá na prečistenie, zároveň vás zasýti. Pečivo nahraďte krajcom celozrnného chleba so zeleninou a domácou tvarohovou nátierkou. Chlieb by nemal byť väčší ako vaša dlaň. Mimochodom, známym trikom ako určiť vhodnú porciu jedál, je prirovnanie ich k vašej ruke – napríklad ryba a chudé mäso by mali byť v jednej porcii veľké maximálne ako vaša dlaň, či zemiak ako päsť. Malé porcie telo lepšie prijme a nebude tak veľmi zaťažené náročným procesom trávenia ako v prípade prísunu obvyklého obeda.

 

Kým sa ale dostaneme k obedu, nezabudnite na desiatu. Môžete si dať pohár acidofilného alebo iného kyslomliečneho nápoja, dve mladé mrkvy, jablko, hrušku alebo iné ovocie okrem banánu.  Tak ľahšie prekonáte hlad a na obed vás už nebudú lákať obrovské porcie jedál.

 

Pravdaže, nie je obed ako obed. Rozhodnutie obedovať len šalát bez zálievky je skvelé, ale koľko nám vydrží? Po troch dňoch máme pocit, že nám šalátové listy lezú aj ušami a nič zelené nemôžeme na dlhú dobu vidieť. Našťastie, aby ste schudli, nemusíte sa dopovať len šalátmi. Dajte si aj diétne upravené mäso a lahodný pečený zemiak s množstvom zeleniny. Dobre vám spraví  aj malá porcia rizota s hubami, varenej alebo pečenej (nie vysmážanej!) ryby, grécky šalát, bezvaječné cestoviny s paradajkovou omáčkou a bazalkou a pod. Ak si neveríte a viete, že lákadlám v reštaurácii málokedy odoláte, skúste si pripravovať obedy vopred. Vypočítate si tak ich kalorickú hodnotu a budete mať možnosť si ich naplánovať aj dopredu. Práve plánovanie jedálnička je výborný spôsob, ktorý vám uľahčí chudnutie.

Je zrejmé, že keď zmenšíte veľkosť porcií, budete najprv pociťovať hlad. Preto je dobré dopriať si nielen desiatu, ale aj olovrant. Nemalo by to byť ale nič kalorické a tučné. Stačí aj šálka čaju s hrsťou orechov, jogurt, ovocie, kúsky zeleniny alebo nízkotučný tvaroh s medom a hrozienkami.

Večera by už mala byť ľahšia. Stále si môžete dopriať mäso, mozzarelu s paradajkou a tmavým chlebom, šalát s tuniakom, rybu s provensálskym korením, dusenú zeleninu, či grilovaný baklažán. Je možné, že spočiatku sa vám bude máliť, ak ale dodržíte svoj diétny plán, po dvoch týždňoch bude ručička na váhe ukazovať o kilo-dve menej. Telo si za tento čas zvykne na novú životosprávu a hlad už nebude takým postrachom, akým bol na začiatku diéty. Nezabudnite, že ak zapojíte do vášho diétneho plánu aj športovanie, výsledky budú viditeľné ešte skôr.

 

V prípade, že potrebujete schudnúť a neviete ako, vyplňte tento   FORMULÁR NA CHUDNUTIE (kliknite)

 

Taktiež sa môžete pravidelne na našej stránke RADY A DOPORUČENIA NA CHUDNUTIE (kliknite) informovať o problematike zdravej životosprávy a chudnutia.

 

REKLAMNÁ PLOCHA pre Vás